/*redirect to new form on our current website*/ Untitled Document

Kursusbevis til kunden

diagram of CEF scale further down page
more details of each level further down page

 

CEF scale

Generel læseforståelse

A1
Kan forstå korte, enkle sætninger. Kan genkende navne, ord og udtryk fra de mest almindelige dagligdagssituationer. Kursisten kan læse gennemarbejdet læsebogs- materiale.
A2
Kan identificere specifik information i et lettilgængeligt materiale, fx. fra brochurer, breve, korte beskrivende artikler, spisekort eller reklamer. Kan forstå skilte, instruktioner og notitser. Kan således forstå opslag på stationer, restauranter m.m., når det anvendte sprog er enkelt. Kan begynde at læse tekster med lav lix.
A2+
Kan læse med større sikkerhed over for materialet og har et velfunderet basisordforråd til rådighed.
B1
Kan genkende vigtige punkter i en faktuel artikel omhandlende velkendte emner. Kan finde argumenter og konklusioner i en tekst. Kan finde og forstå relevante informationer i dagligdagens korrespondance. Kan skimme længere tekster med det formål at finde en specifik information. Kan samle informationer fra forskellige kilder med et givent formål.
B2
Kan forstå længere komplekse instruktioner inden for kursistens eget felt, herunder også detaljeinformation, såfremt kursisten kan læse de svære passager flere gange. Kan forstå koncepter og meninger i specialiserede tekster inden for kursistens eget område, såfremt der er en ordbog til rådighed, så kursisten kan bekræfte det forståede.
B2+
Kursisten er nu i stand til at skimme mere komplekse tekster og kan læse aviser. Kan forstå artikler og rapporter om samfundsanliggender og kan gennemskue forfatterens standpunkt. Hvis mere komplicerede tekster skal forstås i detaljer, skal ordbog anvendes.
C1
Kan forstå en hvilken som helst korrespondance (kun sjældent ved hjælp af en ordbog). Kan forstå lange komplekse tekster, også selvom de ikke umiddelbart ligger inden for kursistens felt, såfremt kursisten har mulighed for at læse svære passager flere gange.
C2
Kan forstå og fortolke alle former for litteratur, skriftlige dokumenter, abstrakte tekster. Kan opfange underliggende nuancer og stilforskelle.
C2+
Kursisten kan skimme og læse selv meget svært-tilgængelige tekster, fx videnskabelige afhandlinger, faglitteratur, forskningsresultater (altså tekster med meget høj lix). Forstår brugen af sproglige virkemidler.

Samtalefærdighed

A1
Kan på en meget simpel måde kommunikere i enkle sætninger, men er afhængig af gentagelser og langsomt taletempo. Kan besvare simple spørgsmål og udtrykke basale udsagn inden for emner, som kursisten kender, fx familie. Kursisten vil tale med stærk accent og oftest være tilbageholdende i forhold til at gøre et kommunikationsforsøg.
A2
Kan kommunikere på basisniveau om afgrænsede og forudsigelige emner, fx vedrørende arbejde, bopæl og interesser. Kan håndtere en meget kort og basal udveksling af informationer i kendte situationer, hvor terminologien er lært udenad. Kursisten er ikke i stand til at opretholde kommunikationen, da lytteforståelsen på dette niveau er for ringe. Udtalereglerne kendes i teorien, men kan ikke implementeres i praksis.
A2+
Kan på dette niveau gøre et kommunikationsforsøg og kursisten kan, dog med nogen hjælp fra samtalepartneren, med lethed kommunikere i strukturerede sproghandlinger; såsom at tage initiativ til, gennemføre og afslutte simple personlige samtaler.
B1
Kan uforberedt reagere og deltage i en enkel kommunikationssituation om emner, som er kendte eller omhandler eget hjem, bopæl, job, fritid, familie og venner. Kan her give udtryk for sin personlige mening. Kursisten kan på dette niveau håndtere kommunikationssituationer, som hyppigst opstår på en rejse, herunder bestille på en restaurant, hotelkommunikation m.m. Kursister i den høje ende af dette niveau kan begynde at udveksle, tjekke og bekræfte informationer samt begynde at håndtere ukendte situationer. Kan udtrykke tanker om abstrakte og kulturelle emner, fx film, bøger, musik osv.
B2
Kan anvende sproget mere flydende og kan interagere spontant med indfødte sprogudøvere uden større forståelsesproblemer. Kan fremhæve hændelser og erfaringer, som er vigtige for personen selv. Kan sprogligt stå inde for sine synspunkter ved at give relevante forklaringer og argumenter. Kursisten begynder at gøre sig erfaringer med kommunikation inden for akademiske og erhvervsrelaterede emner. Kan udtrykke sig uformelt eller formelt afhængigt af omstændighederne.
B2+
Kan nu benyttes sig af samtalefærdigheder, som ses i en højere grad af ledelse af samtaler, såsom: at kunne give tilbagemeldinger og følge op på udtalelser og logiske følgeslutninger og dermed være med til at udvikle samtalen. Dette ses også helt åbenlyst i forhold til at forbinde sætninger: at anvende forskellige konjunktioner til at lænke sætninger sammen, så de kommer til at fremstå som en klar og sammenhængende helhed.
C1
Kan udtrykke sig spontant, flydende og ubesværet på mellemniveau. Besidder et stort nuanceret ordforråd og kan tilpasse sig situationen sprogligt. Hvis ordforrådet i sjældne situationer mangler, kan kursisten dække over disse mangler ved hjælp af omformuleringer. Kursisten taler med en naturlig rytme og intonation.
C2
Dette niveau karakteriseres ved at symbolisere det sprog, som anvendes af meget kompetente sprogstuderende. Sproganvendelse justeret til dette niveau inkluderer: præcist at kunne give udtryk for sin mening ved at kunne anvende et bredt sortiment af modifikationsudtryk; at kunne beherske idiomatiske udtryk og dagligdags begreber og være bekendt med bibetydningerne i udtrykkene. Kan med lethed kommunikere med indfødte sprogudøvere.
C2+
Selvom dette niveau er blevet kaldt ”Mastery” må det ikke forveksles med den kompetence, der ligger i at have et sprog som modersmål. Kursisten behersker faste vendinger og idiomatiske udtryk. Kan læse mellem linierne og kan i vid udstrækning omformulere det sagte. Kan anvende sproget til undvigemanøvrer og kan forstå bibetydningerne i sproget. Kan ændre mening midt i en sætning og omstrukturere sætningen på en sådan måde, at samtalepartneren knapt bemærker det.

Skriftlig sprogfærdighed

A1
Kan formulere isolerede sætninger og udsagn på skrift. Kan udfylde blanketter og kan i stikordsform indhente personlige oplysninger. Kan kun fremvise kontrol over meget begrænsede grammatiske strukturer og sætningsmønstre i et indlært ordforråd. Kendskab til personlige stedord i subjektsformer samt kendskab til substantivernes entalsformer. Enkelte faste vendinger kendes og enkelte verber beherskes i nutid.
A2
Kan formulere korte sætninger, som er forbundet ved hjælp af konjunktioner. Kan på et meget enkelt niveau tage noter, som refererer til umiddelbare behov. Udviser et vist kendskab til syntaks. Skriver i nutidsformen og behersker de mest hyppigt anvendte adjektiver.
A2+
Kan producere korte uformelle beskeder på skrift. Begyndende brug af datidsformer ved regelmæssige verber. Større sikkerhed i det skriftlige arbejde på lavt niveau. Tids- og stedspræpositioner anvendes. Personlige stedord i objektsformen samt de mest almindelige modalverber anvendes.
B1
Kan skrive en tekst, som giver udtryk for følelser, beskriver hændelser og erfaringer. Kan formidle nyheder og udtrykke tanker om abstrakte og kulturelle emner, så som musik og film. Kan således omskrive informationer og ideer, forespørge og forklare problemer med rimelig skriftlig præcision. Anvender uregelmæssige verber og bisætninger. Kender substantivernes nuancer. Bruger lang tid på at formulere en tekst.
B2
Kan skrive en klar og detaljeret tekst om varierende emner inden for interessesfæren. Kan evaluere informationer og argumenter fra forskellige kilder. Kan fremlægge resultater og kommentere disse skriftligt. Der kan produceres e-mail-korrespondance til internt brug. Kan give udtryk for egen mening og overbevisning. Faste vendinger begynder at komme ind i sproget. De refleksive verber anvendes. Generelt udvises en vis grad af grammatisk nøjagtighed og når fejlene opstår, skaber de ikke misforståelser.
B2+
Kan på dette niveau producere erhvervskorrespondance, som skal sendes til forretningsforbindelser m.m. Dette skrives med større sikkerhed, men kan indeholde fejl. Relevante punkter i teksten fremhæves og der afsluttes med en konklusion. De mere komplekse grammatiske strukturer beherskes, men undtagelserne skal trænes. De forekommende fejl slører ikke budskabet. De forskellige grammatiske tider anvendes (fx passiv og aktiv).
C1
Kan producere tilbud, e-mails og rapporter og er i stand til at skrive en velstruktureret og gennemtænkt tekst om komplekse emner. Kan anvende virkemidler som humor og ironi. Kan integrere relevante eksempler og kan afrunde ved hjælp af en passende konklusion. Ved brug af faste vendinger vil der stadig være usikkerhed omkring præpositionsvalget. Grammatikken er implementeret og kursisten besidder en høj grad af grammatisk nøjagtighed. Fejl opstår sjældent og er svære at finde samt rettes løbende, når de opstår.
C2
Kan formulere sig på korrekt komplekst sprog, selv når personen er optaget af andre aktiviteter. Kan frembringe en klar, tydelig og flydende tekst indeholdende en logisk og effektiv inddeling, som gør det let for læseren at finde de relevante steder i teksten. Kan elevere sproget og prøver at anvende forskellige komplekse strukturer. Kan differentiere mellem forskellige stilistiske former afhængigt af modtageren. Kursisten har ikke behov for egentlig grammatikundervisning, men blot for en afpudsning. ”Academic Writing” praktiseres. Kursisten benytter af og til opslagsværker, primært for at kontrollere sin antagelse.
C2+
Kursisten har et højt skrivetempo og er meget velformuleret og flydende i sit skriftlige sprog. Sproget forekommer sammenhængende og nærmer sig niveauet for en indfødt sprogudøver. Enkelte fejltyper skal finpudses, men forekommer sjældent. Kursisten kan selv rette sine produktioner og kender sine grammatiske ”svagheder”.

Generel lytteforståelse

A1
Kan forstå et simpelt udsagn med meget omhyggelig artikulation og med indlagte pauser.
A2
Kan identificere emnet, som en given diskussion drejer sig om, hvis samtalen finder sted i et langsomt tempo. Kan forstå fraser og udtryk, der omhandler emner, som er kendte for kursisten personligt (familie, indkøb, lokalområde). Mod slutningen af dette niveau kan kursisten forstå nok til at imødekomme kommunikationspartnerens ønske. Dette under forudsætning af, at der tales langsomt og velartikuleret.
A2+
Kan forstå det sagte, hvis der tales klart og tydeligt, og hvis der ikke er for meget støj til at forstyrre forståelsen. Kursisten opfatter og forstår hurtigt de ord og vendinger, som er kendte. Kursisten kan meget hurtigt tilegne sig nye ord og vendinger og kan genkende disse, når de anvendes af andre.
B1
Kan forstå hovedtrækkene i et simpelt standardudsagn omhandlende kendte emner som uddannelse, job, familie og fritid samt korte historier. Mod slutningen af niveauet forstås direkte faktuel information omhandlende almene emner. Kursisten er i stand til at identificere såvel generelle emner som detaljeoplysninger, såfremt der tales klart og tydeligt samt med en velkendt accent. Kan forstå hovedtrækkene i tv-programmer og kan følge med i en film, under forudsætning af at sproget er klart og tydeligt og at handlingen visualiseres.
B2
Kan forstå hovedtrækkene i udsagn på et højt niveau både inden for konkrete og abstrakte emner, såfremt kommunikationen foregår med standardsprog. Kan også følge vanskelige udsagn af teknisk karakter, såfremt emnet ligger inden for kursistens felt. Kan følge en række af argumenter. Generelt kan kursisten på dette niveau forstå meget af det, som ytres omkring ham eller hende, men finder det endnu svært at deltage aktivt i en diskussion. I den høje ende af dette niveau forstås det talte sprog, live eller formidlet gennem TV, inden for både kendte og nye emner. Baggrundsstøj og brug af mange idiomatiske udtryk forstyrrer forståelsen. Kan endvidere forstå en diskussion mellem indfødte sprogudøvere.
B2+
Kan forstå en diskussion med mange deltagere. På dette niveau vil baggrundsstøj eller samtale mellem mange forskelligartede samtaledeltagere ikke forstyrre forståelsen nævneværdigt.
C1
Kan forstå nok til at følge med i formidlingen af abstrakte og komplekse emner, som ligger uden for kursistens felt. Dog vil kursisten skulle søge bekræftelse på detaljer, især hvis accenten er ukendt. Kan forstå film og tv-programmer indeholdende en vis grad af slang og idiomatiske udtryk.
C2
Kan genkende en lang række idiomatiske udtryk og opfatte skift i emner. Kan forstå det sagte, selv hvis det er ustruktureret og rodet fremlagt.
C2+
Kan uden besvær forstå en hvilken som helst sproghandling præsenteret af en indfødt sprogudøver live eller formidlet. Forstår, humor, slang, idiomatiske udtryk samt andre sproglige virkemidler.

Præsentationsfærdighed

A1
Kan med enkle sætninger og med et begrænset ordforråd formulere beskrivelser omhandlende velkendte emner, såsom arbejdsplads, kolleger m.m.
A2
Kan lave en simpel beskrivelse eller et enkelt oplæg om hverdagen eller om temaer inden for interessesfæren. Kan anvende velafprøvede ord og vendinger.
A2+
Kan lave en kort præsentation af emner med relation til kursisten selv, fx familieliv, bopæl, herkomst. Samtalepartneren vil have lettere ved at forstå kursisten. Der noteres på dette niveau en mærkbar større evne til at holde en monolog i gang.
B1
Kan anvende udtryk og vendinger til at redegøre for oplevelser, erfaringer, håb og forventninger. Kan kort forklare og begrunde meninger og planer. Kan fortælle en historie, give et resumé af en hændelse, en artikel eller en rapport. Begynder på dette niveau at kunne holde et kortere jobrelateret oplæg.
B2
Kan kort og detaljeret redegøre for forhold vedrørende egne interesser og erfaringsområder. Kan fremlægge et synspunkt om et relevant emne og angive fordele og ulemper ved forskellige løsningsmodeller.
B2+
Kan holde et velstruktureret oplæg med kompliceret indhold. Er bevidst om ordenes betydninger og nuancer i sproget, men vil stadig lave fejl.
C1
Kan klart og detaljeret præsentere komplekse emner med forgrenede problemfelter. Kan fremføre specielle problemfelter samt afrunde fremstillingen med en konklusion. Sproget har en naturlig rytme og intonation.
C2
Kan fremføre en klar og flydende redegørelse eller argumentation med et sprog som passer til situationen i stil og niveau. Kan redegøre med en effektiv, logisk struktur, som hjælper modtageren med at bemærke og huske vigtige punkter.
C2+
Kan anvende en bred vifte af sproglige virkemidler, som løbende inddrages som støttepunkter for argumentationen. Kursisten har et stort overblik over præsentationssituationen og ved, hvordan budskabet formidles via sproget til modtageren.

The following information is sourced from http://www.britishcouncil.org/netherlands-exams-ielts-comparisons.pdf

Cef comparison